کد مطلب:161794 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:178

در مذمت دروغ گفتن و مفاسد آن در دنیا و آخرت
خدای تعالی فرمود:

انما یفتری الكذب الذین لایؤمنون [1] .

جز آنان كه ایمان نیاورند كسی دروغ نبندد. اگر نبود برای وضوح قبح آن مگر همین آیه كریمه، هر آینه وافی بود برای مقصود. و نیز فرمود: ان الله لایهدی من هو مسرف كذاب [2] .


و نیز از امیرالمومنین علیه السلام روایت كرده كه فرمود: مرا وصیت كرده رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم زمانی كه فاطمه علیهاالسلام را به من تزویج نمود و فرمود: بر تو باد به راست گفتن؛ زیرا كه آن مبارك است و دروغگویی شوم است. [3] .

و نیز روایت كرده كه آیه شریفه: یا ایها الذین آمنوا اذا ناجیتم الرسول فقدموا بین یدی نجویكم صدقة [4] در حق امیرالمومنین علیه السلام نازل شد و غیر از آن جناب كسی به آن آیه عمل نكرد. چون آیه نازل شد یك دینار داشت، آن را به ده درهم فروخت و به ده مسكین داد و از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم ده مساله پرسید: اول گفت: یا رسول الله چگونه دعایت كنم خدای را؟ فرمود: به راستی و وفا. دوم گفت: چه مسالت كنم از خداوند؟ فرمود: عافیت. سیم گفت: چه كنم برای نجات خود؟ فرمود: حلال به خور و راست بگو [5] .

و در تفسیر شیخ ابوالفتوح مروی است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: علیكم بالصدق فانه یهدی الی البر و البر یهدی الی الجنة بر شما باد كه راست گویید؛ كه صدق، راه نماید به نیكویی كردن، و نیكوكاری راه نماید به بهشت. [6] .

و در دعای شب جمعه و غیره رسیده «اللهم ارزقنا صدق الحدیث و اداء الامانة و المحافظة علی الصلوات». [7] .


و نیز فرموده: لعنة الله علی الكاذبین [8] .

و بر این مضمون آیات بسیار است. [9] .

و در «كافی» مروی است از امام محمد باقر علیه السلام كه فرمود: اول كسی كه تكذیب می كند دروغگو را خداوند عزوجل است. پس از آن، دو فرشته كه با اویند. بعد از آن خودش كه اشتباه ندارد و می داند دروغ گفته [10] .

و نیز در آن جا و در كتاب «عقاب الاعمال» مروی است از آن بزرگوار كه فرمود: خدای عزوجل برای بدیها قفلها مقرر كرده و كلید آن قفلها را شراب قرار داده و دروغ بدتر است از شراب [11] .


[1] نحل، سوره 16، آيه 105.

[2] غافر، سوره 40، آيه 24.

[3] لب لباب مخلوط است.

[4] مجادله س 58، آيه 14.

[5] لب لباب مخلوط است.

[6] تفسير روح الجنان و روح الجنان، ابوالفتوح رازي.

[7] مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، شيخ طوسي، تصحيح اسماعيل الانصاري، ص 239. اين مضمون در روايات آمده است. مثلا روايتي از امام.

[8] آل عمران، سوره 3، آيه 61.

[9] رك ماده كذب در قرآن كه در مقوله كلام الهي بسيار متنوع و دراز دامن است.

[10] اصول كافي، كليني، تحقيق علي اكبر غفاري، ج 2، ص 339، باب الكذب، حديث 6... عن ابي جعفر عليه السلام قال: «ان اول من يكذب الكذاب، الله عزوجل، ثم المكان اللذان معه، ثم هو يعلم انه كاذب».

[11] ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، صدوق، قدم له سيد حسين خرسان، ص 244، اصول كافي، كليني، تحقيق علي اكبر غفاري، ج 2، ص 338، باب الكذب، حديث 3.... عن ابي جعفر عليه السلام قال: «ان الله جعل للشر اقفالا و جعل مفاتيح تلك الاقفال الشراب و الكذب شر من الشراب».